Print

Anne Mette W. Nielsen

Anne Mette W. NielsenAnne Mette W. Nielsen, Lektor

Institut for Kultur og Læring
Aalborg Universitet
Campus København
A.C Meyers Vænge 15
2450 København SV

Tel: (+45) 5056 6124
Mail: amwn@ikl.aau.dk

Uddannelse:
Ph.d. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet og cand.mag. i Litteraturhistorie fra Aarhus Universitet.

Forskningsfelt:
Jeg forsker i unge og ungdomsliv med særlig fokus på unges engagement og deltagelse indenfor kunst- og kulturområdet. Jeg har de senere år haft særlig fokus på unge, der på forskellig vis befinder sig på kanten af ordinær uddannelse og beskæftigelse, og hvordan deres møder med kunst og kultur virker ind i deres liv. Jeg har tidligere forsket i dannelse, demokrati og globalisering indenfor både formelle og mere informelle uddannelser og trækker løbende på viden herfra i min nuværende forskning.

Jeg er optaget af følgende områder:

  • Kunst, kultur, natur, idræt og aktivisme

  • Unges kulturelle skabelse

  • Fællesskaber, deltagelse og tilhørsforhold

  • Tendenser og forskydninger i ungdomslivet

  • Unge på kanten af samfundet, deres liv og livsvilkår

  • Dannelse, demokrati og globalisering 

Nuværende og nyeste forskningsprojekter:

  • Aspiranterne: Fokus på mødet mellem unge og kulturinsti­tutioner med henblik på at udvikle en model for en ny, kultursocial beskæftigelsesindsats.

  • Nye fællesskaber gennem kreative læringsprocessen: Fokus på hvorvidt og hvordan kreative læringsprocesser i regi af C:NTACT kan styrke etableringen af tilhørsforhold og nye sociale fællesskaber i folkeskolen.

  • Unge, kunst og trivsel: Fokus på kunstmuseers arbejde med at styrke unges trivsel og livsperspektiver i videre forstand.

  • GAME Gadeidrætspraktik: Forskningsprojektet bidrager til udviklingen og kvalificeringen af GAMEs projekt Gadeidrætspraktik rettet mod STU-elever og FGU-elever.

  • Borgernær Kunst: Fokus på offentligt støttede kunstprojekter i fire forskellige almene boligområder med henblik på at skabe større viden om, hvorvidt og hvordan satsninger på kunst, der er rykket ud af institutionerne og tæt på borgernes hverdagsliv, virker.

  • Natur til et godt liv: Fokus på natur som ramme om sociale indsatser for unge i udsatte positioner.

  • Når inddragelse gør en forskel: Fokus på hvad der gør en forskel for sårbare børn og unges deltagelse og deltagelsesmuligheder indenfor forskellige typer af formelle og informelle samfundsarenaer.

  • Når kunst gør en forskel: Fokus på, hvordan unge på kanten af samfundet oplever at udvikle sig gennem deres deltagelse i musik-, kunst- og teaterprojekter, og hvilke specifikke elementer og processer, der gør en positiv forskel.

Tillidshverv:

  • Medlem af Mangfoldighedspuljen under Højskoleforeningen

  • Medlem af bestyrelsen for Rapolitics

  • Medlem af bestyrelsen for Suhrs Højskole

  • Sparringspartner i bestyrelsen for Århus Billed- og Medieskole

Nye fællesskaber gennem kreative læringsprocesser i folkeskolen - en forskningsbaseret evaluering af C:NTACTs samarbejde med Urbanskolen i Esbjerg

I dette forskningsprojekt undersøger vi, hvorvidt og hvordan kreative læringsprocesser kan styrke etableringen af tilhørsforhold og nye sociale fællesskaber i folkeskolen. Forskningsprojektet følger et fireårigt forløb mellem kulturorganisationen C:NTACT og Urbanskolen i Esbjerg, hvor skolens 8. klasser hvert år udvikler en forestilling, der forholder sig til et tema, som de i fællesskab har valgt. Forløbet har fokus på at styrke elevernes relationer indbyrdes og med skolens lærere og på at udbygge lærernes kompetencer til at arbejde med kreative metoder i undervisningen. Forløbet sigter endvidere mod at forankre erfaringerne fra samarbejdet i Esbjerg Kommune, hvor lokale kunstnere rekrutteres til workshoptrænere og oplæres i C:NTACTs arbejdsmetoder.

Fra mulighedsrum til handlingsrum – børn og unges deltagelse i organiserede kulturaktiviteter – i et ligestillingsperspektiv

Projektet omhandler unge i den norske region Telemark, og sætter fokus hvordan der kan skabes ligestilling og lige adgang for unge til regionens organiserede kunst- og kulturaktiviteter. Gennem empiriske studier samskabende workshops er det projektets formål at skabe indsigt i, hvad der har betydning for at uligheden opstår og hvad der kan gøres for at skabe ligestilling og lige adgang.

Nye navigationspunkter: En forskningsbaseret evaluering af processer og praksisser i Aspiranterne og de overgange projektet åbner for i ungdomslivet

Med afsæt i et ungeperspektiv er målet med ’Nye navigationspunkter’ at undersøge Aspirant-forløbet som en overgang i ungdomslivet med henblik på at bidrage til udviklingen af en ny model for en kultursocial beskæftigelsesindsats.

Kontakt forsker

Anne Mette W. Nielsen
amwn@ikl.aau.dk
Telefon: (+45) 5056 6124

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

En gang i kvartalet udsender vi et nyhedsbrev med information om ny forskning, udgivelser og konferencer. Hvis du gerne vil holde dig informeret om den nyeste ungdomsforskning, så tilmeld dig allerede nu.

Tilmeld dig nyhedsbrevet!