På baggrund af et reviewstudie om frafald og gennemførsel på erhvervsuddannelserne 2010 til 2023, sætter podcastserien ’BeGrib eleverne i EUD’, gennem tre podcasts, fokus på, hvad der kan give eleverne gode betingelser for at gennemføre en erhvervsuddannelse. Med afsæt i eksperters syn på elevinddragelse, fællesskaber og inklusion samt de unges egne fortællinger diskuteres de muligheder og udfordringer, der tegner sig i unges gennemførsels- og frafaldsprocesser.
Podcastserien ’BeGrib eleverne i EUD’ er lavet af Center for Ungdomsforskning i regi af Center for Viden om Erhvervsuddannelserne (CEVEU) og i samarbejde med IntoLearning, der har stået for produktionen. Podcastserien er et led i forskningsprojektet Ung på EUD.
Serien er fjerde sæson i podcasten UNGDOMSFORSKNING
Klik her for at læse mere om forskningsprojektet bag podcasten
Lyt med her:
Afsnit 1: Elevinddragelse
Elever vil gerne have indflydelse på deres eget uddannelsesliv og opleve, at der er plads til deres ideer, ønsker og behov. Når de oplever det, skaber det motivation og lyst til deltagelse, og hvis man lytter til de unge, så har de mange gode ideer. I podcasten dykker vi ned i, hvordan man som lærer kan arbejde med at skabe gode forbindelser mellem elevernes ideer og ønsker og fagets faglighed og formål. Vi skal møde Palle Svendsen, der fortæller om hans arbejde med elevinddragelse i forhold til grøn omstilling, og vi skal møde elever, der fortæller om, hvad elevinddragelse betyder for dem.
Vært: Karin Eckersberg, Specialkonsulent, IntoLearning
Ekspert: Lektor Arnt Louw og videnskabelig assistent Anne Mahler, Center for Ungdomsforskning, AAU og Center for Viden om Erhvervsuddannelserne.
Medvirkende: Palle Svendsen, AMU Nordjylland og unge EUD-elever.
Afsnit 2: Er erhversuddannelser for alle?
Alle elever har forskellige forudsætninger for at kunne deltage på en uddannelse, og langt fra alle eleverne oplever at have lige muligheder for at kunne deltage på deres erhvervsuddannelse. Det udgør en kilde til frafald og mistrivsel. De ulige muligheder kan handle om køn, klasse eller etnicitet, men som vi sætter fokus på i dette afsnit, så spiller fysisk eller psykisk handicap også en rolle i forhold til den unges mulighed for deltagelse. I podcasten taler vi med Ditte Rejnholdt Rudolfsen, som blandt andet introducerer os for universelt design, som muligvis kan være vejen til at flere gives muligheden for at tage en erhvervsuddannelse. Vi hører også unge elever fortælle om deres oplevelse med at kunne deltage på deres uddannelse.
Vært: Karin Eckersberg, Special konsulent, IntoLearning
Ekspert: Lektor Arnt Louw og videnskabelig assistent Anne Mahler, Center for Ungdomsforskning, AAU og Center for Viden om Erhvervsuddannelserne.
Medvirkende: Ditte Rejnholdt Rudolfsen, sekretariatsleder i SUHM - Sammenslutningen af unge med handicap og unge EUD-elever.
Afsnit 3: Etablering af fællesskaber
Fællesskaber, sociale relationer og fornemmelse af at høre til udgør et helt centralt opmærksomhedspunkt i forhold til øget gennemførsel, men der er ikke en automatisk sammenhæng mellem fællesskaber og gennemførsel. Fællesskaber kan også være hårdt arbejde for de unge. I podcasten her dykker vi, sammen med de unge, ned i, hvordan man som skole og lærer kan arbejde sammen med de unge om at skabe gode og inkluderende fællesskaber på erhvervsuddannelserne.
Vært: Karin Eckersberg, Special konsulent, IntoLearning
Ekspert: Lektor Arnt Louw og videnskabelig assistent Anne Mahler, Center for Ungdomsforskning, AAU og Center for Viden om Erhvervsuddannelserne.
Medvirkende: Unge EUD-elever.