Forskningsprojektet følger et samarbejde mellem C:NTACT og Urbanskolen i Esbjerg, der har fokus på at udvikle forpligtende fællesskaber for 8. årgang på tværs af skolens 3 afdelinger i Esbjerg Kommune. Forskningsprojektet vil med afsæt i de deltagende elevers perspektiver og fortællinger undersøge mødet mellem dem og C:NTACT-forløbet med henblik på at kvalificere udviklingen af projektet.
Forskningsbidraget vil fungere som en anskueliggørelse af de særlige kvaliteter, der karakteriserer elevernes møde med scenekunst som kreativ læringsproces, og hvorvidt og hvordan dette møde mere specifikt opbygger og styrker elevernes relationer til hinanden og de involverede lærere. Undersøgelsen har særlig fokus på, hvordan forløbet på kan åbne for, at der kan opstå nye fællesskaber på tværs af forskellige miljøer og baggrunde.
Forskningsprojektet tager afsæt i følgende forskningsspørgsmål:
1. Hvilke processer og praksisser gør sig gældende i elevernes møde med scenekunst, hvad består de af, og hvordan sætter de sig igennem i de forskellige dele af forløbet?
2. I hvilket omfang og på hvilke måder opbygger og styrker forløbet elevernes relationer til hinanden og de involverede lærere, så der på tværs af forskellige miljøer og baggrunde åbnes for, at der kan opstå nye fællesskaber? Og hvad karakteriserer disse fællesskaber?
3. Hvilke situationer og sammenhænge træder frem som særlig afgørende for eleverne, og hvilket udbytte oplever de af forløbet samlet set?
Projektet er støttet af Lauritzen Fonden.