Lika Hansen da Cruz, Videnskabelig assistent
Institut for Kultur og Læring
Aalborg Universitet
Campus København
A.C. Meyers Vænge 15
2450 København SV
Mail: likahdc@ikl.aau.dk
Uddannelse:
Cand.mag i Socialpsykologi og Læring ved Roskilde Universitet.
Arbejdsområde:
Jeg er bredt interesseret i ungdomsliv og uddannelse. Jeg er særligt optaget af læreprocesser, inklusion og deltagelsesmuligheder i uddannelseskontekster og bredere samfundsmæssige kontekst.
Igangværende projekter:
Jeg er en del af forsknings- og udviklingsprojektet ’Pædagogiske veje til bedre trivsel på ungdomsuddannelserne’ , hvor vi sammen med lærere fra 14 forskellige ungdomsuddannelser i Danmark undersøger muligheder for at styrke elevtrivslen på ungdomsuddannelserne. Derudover arbejder jeg på forskningsprojektet ’Intersectional inclusion in deliberation and participation with youth’ (SINCRONY), som er et EU-projekt, hvor vi undersøger unges demokratisk deltagelse med særligt fokus på minoritetsgrupper.
SINCRONY er et tværeuropæisk forskningsprojekt, som har til formål at sikre, at unge der oplever social udsathed og forskellige former for marginalisering – intersektionalitet - får meningsfuld adgang til deliberative og participatoriske demokratiske processer. Projektet kombinerer omfattende kortlægninger af ulighedsproducerende faktorer, med konkrete praksisbaserede afprøvninger og udviklinger af metoder til fremme af mere lige adgang til demokratisk deltagelse på ungdomsuddannelser og i lokalsamfund.
I Danmark står vi aktuelt i en situation, hvor antallet af børn og unge, der mistrives, stiger fra år til år. Vi kender ikke den fulde baggrund for udviklingen, men talrige undersøgelser peger på, at en af de væsentlige årsager skal findes i en læringskultur, hvor snævre præstationskrav er kommet til at fylde for meget. Med dette projekt ønsker vi at øge trivslen blandt unge gennem udvikling og afprøvning af trivselsskabende pædagogiske metoder, der mindsker en negativ præstationskultur.