Nyt forskningsprojekt skal skabe bedre trivsel blandt unge
Forskere fra CeFU skal i samarbejde med en række ungdomsuddannelser udvikle pædagogiske metoder til at knække kurven med stigende mistrivsel blandt unge.
I Danmark står vi aktuelt i en situation, hvor antallet af børn og unge, der mistrives, stiger fra år til år. Vi kender ikke den fulde baggrund for udviklingen, men talrige undersøgelser peger på, at en af de væsentlige årsager skal findes i en læringskultur, hvor snævre præstationskrav er kommet til at fylde for meget. En kultur, der har betydning for ikke bare unges læring, men også deres trivsel og mistrivsel.
I udviklings- og forskningsprojekt, ’Pædagogiske veje til bedre trivsel på ungdomsuddannelserne’ ønsker vi at øge trivslen blandt unge gennem udvikling og afprøvning af trivselsskabende pædagogiske metoder, der mindsker en negativ præstationskultur. Metoderne skal styrke det faglige og sociale fællesskab blandt eleverne, så vi målrettet arbejder for at undgå at mistrivsel breder sig, og at flere unge havner på kanten af – eller helt udenfor – uddannelsessystemet.
Udviklings- og forskningsprojektet vil munde ud i en metodebog på med udgangspunkt i de praksisnære erfaringer, vil opridse en række greb og opmærksomhedspunkter som kan guide skolerne med at skabe elevtrivsel.
Konkret sker udviklingen af de trivselsskabende pædagogiske metoder i tæt samarbejde med interesseorganisationer, lærere, ledere og elever på en række udvalgte skoler. Skolerne er udvalgt på baggrund af et åbent call i vinteren 2022/23.
Udviklings- og forskningsprojektet strækker sig over en treårig periode frem til Vinteret 2025 og er støttet af VELUX FONDEN med knap 4,3 mio kr.
Vores udviklingsarbejde med 14 ungdomsuddannelser over det ganske land er i fuld gang. Over det næste år ca. skal vi i Center for Ungdomsforskning sammen med en række ungdomsuddannelser afprøve og udvikle pædagogiske veje til at øge trivslen blandt eleverne. Og det gælder både trivslen blandt eleverne generelt, men også særligt for udsatte elever i skolen.
Har du lyst til at høre mere om dette udviklingsarbejde, om vores tilgang til trivsel og vores første resultater fra en mindre spørgeskemaundersøgelse blandt lærerne på ungdomsuddannelserne, så lyt med her:
Baggrunden for udviklingsarbejdet er, at vi for et lille år siden sendte et call ud for at finde frem til skoler, som havde lyst til at samarbejde med os. Rigtig mange bød ind – og det sætter vi utrolig stor pris på – men det var desværre ikke muligt at inddrage alle og de skoler, vi i dag arbejder videre med er følgende 14 skoler: