Uddannelsesbladet 5. juni 2016
Af: Dorthe Plechinger
Afstand er et meget centralt begreb i ph. d. stipendiat Anne Görlichs forskning om de unge, der falder fra eller ikke får en uddannelse. Afstand til bl. a. nærværende, omsorgsfulde og hjælpende voksne og afstand fra den unge selv til det etablerede samfund. Skal de unge ' kobles på' igen, kræver det kendskab og støtte til dem - også fra underviserne. Anne Görlich, ph.d. stipendiat ved Center for Ungdomsforskning, udtaler til Uddannelsesbladet:
"Mange af dem bevæger sig sjældent i en lineær proces, når de skal videre i ungdomsuddannelse eller på arbejdsmarkedet. Flere af dem, der falder fra eller aldrig er kommet med, går ofte til og fra uddannelse, arbejde og aktiveringsprojekter, og i de bevægelser spiller afstande ind: De kan føle, at der er afstand til nærvær og ansvar fra forældrenes eller de professionelles side - sagsbehandlere og undervisere - og afstande til skole eller arbejdsmarkedet," siger hun.