Jyllands-Posten, d. 08.09.2013
Skrevet af Tea Krogh Sørensen
Frafaldet på erhvervsskolerne er rekordhøjt, en stor del af gymnasieeleverne deltager ikke i undervisningen, og studievejlederne melder om tiltagende stress og mistrivsel blandt de studerende. Danske unge er i motivationskrise, men krisen skyldes ikke ungdomsgenerationens dovenskab, men derimod en massiv præstationskultur i uddannelsessystemet, fastslår en stribe eksperter i en ny bog.
»Frem for en læringskultur har der udviklet sig en præstations- og performancekultur i uddannelsessystemet, hvor det i høj grad handler om at måle og teste de unges præstationer og hurtighed, og hvor der er fokus på ranglister, karakterer, adgangsbegrænsning og på at blive hurtigt færdig med studierne. Konsekvensen er, at vi stik imod hensigten er på vej til at tabe en meget stor gruppe af unge, som ikke engagerer sig i deres skole, falder fra ungdomsuddannelserne, eller som ikke rigtig kan se meningen med at uddanne sig, fordi hele uddannelsessystemets formål - læring og viden - undermineres,« siger Camilla Hutters.