I forskningsprogram ’Unges lyst til læring’, som har været finansieret af Egmont Fonden, er der blevet arbejdet over en længere årrække med unges motivation for læring som fokus i både empirisk og teoretisk forstand. Forskningsprojektet tog afsæt i spørgsmålene:
- Hvad vækker og støtter de unges engagement og lyst til deltagelse i læringsaktiviteter?
- Hvilken betydning har forskellige arenaer i ungdomslivet for de unges læringslyst?
- Hvad skal der til for at motivere flere unge til uddannelse?
Formålet med projektet var således at udvikle ny viden og afprøve nye indsatser, der kan øge unges lyst til og motivation for læring. Indsatsen, der blev igangsat i 2012, bestod af tre dele:
Del 1) Tværgående forskning om unges lyst til læring
Del 2) Lyst til læring i udskolingen
Del 3) Køn og læring på ungdomsuddannelserne
Forskningsprojektet har bl.a. udviklet to modeller for unges læring og læringslyst. Den ene model optræder i bogen ’Unges motivation og læring’ fra 2014 og giver et overblik over forskellige tilgange til motivation for læring blandt unge. Den anden model, motivationspaletten, er at finde i bogen ’Unges motivation i udskolingen’ fra 2015. Denne model viser, hvordan man kan tænke og arbejde med at fremme unges motivation for læring.
Derudover har forskningsprojektet været tæt forbundet med konkrete samarbejds- og udviklingsprojekter i uddannelsessystemet og foreningslivet, hvilket har medvirket til, at projektets viden løbende er bragt i spil i forhold til de professionelle, der arbejder med unges læring. Udover førnævnte publikationer er bøgerne ’De topmotiverede unge’ og ’Understanding Learning and Motivation in Youth: Challenging policy and practice’ samt e-bogen ’Uddannelse der motiverer’ også udgivet på baggrund af projektet. Projektet er forankret og videreført gennem videreformidling og anvendelse af dets resultater på bl.a. skoler og uddannelses- og vejledningssteder.
Desuden funderes projektet politisk via policy-arbejde i nævn og udvalg og gennem indflydelse på lovgivningen, samt forskningsmæssigt via etablering af et forskernetværk om unges motivation for uddannelse og lyst til læring i henholdsvis Norden og England.
Læs debatindlæg om unges motivation