Folkeskolen.dk. 25.01.21
Af: Ulla Pedersen
Hvordan kan børn og unge bedst muligt inddrages, så det gør en positiv forskel for dem og deres omgivelser? Det giver en ny, gratis bog flere bud på.
[...]
Det er ikke altid lige let at finde balancen for inddragelse, når der også er et stof, som skal formidles. Her kan en ny bog, der er udgivet af Aalborg Universitet, og kan downloades gratis, give lærere og pædagoger inspiration til at indkredse den professionelle rolle i forhold til børn og unges deltagelsesmuligheder.
I bogen kan du læse om rammerne for deltagelse og få indblik i drøftelser om, hvor og hvordan de sættes. Samt hvordan vi kan støtte børn og unge til at forandre deres hverdag. Med et særligt fokus på udsatte børn og unges muligheder.
Bogen er skrevet af to forskere fra Center for Ungdomsforskning og er et led i forskningsprojektet ’Når inddragelse gør en forskel’, som er støttet af VELUX FONDEN. Titlen på bogen er "Veje til deltagelse – nye forståelser og tilgange til facilitering af børn og unge deltagelse", og bogen præsenterer en række helt konkrete, handlingsrettede metoder i bl.a. uddannelsessammenhænge, foreningslivet og i sociale indsatser.