Print

Debat: Fokus på ECTS-point og karakterer dræber motivation

Information, d. 05.09.2013

Skrevet af Michelle Færch

En præstationskultur, der belønner effektivitet med point, dræber nysgerrigheden hos de universitetsstuderende. Især de mest nysgerrige og videbegærlige lider under systemet, mener Camilla Hutters, forskningsleder på  Center for Ungdomsforskning

Camilla Hutters kan nikke genkendende til kritikken af, at medicinstudiet drejer sig mere om lektielæsning og om at opnå krydser i en logbog end om nysgerrighed og selvstændig tænkning.

Hun har talt med mange studerende på forskellige uddannelser, som oplever samme frustration over at være proppet ind i et system, hvor deres motivation bliver blokeret.

»De oplever, at deres lyst og nysgerrighed bliver suget ud af dem, fordi systemet kun belønner dem for at tænke i mål og karakterer, og så ender de med at blive demotiverede.

Læs mere her

Lagt online 10.09.2013 af Poul Simon Rasmussen

Kontakt forsker

Unges lyst til læring

Unges lyst til læring

Projektets formål er at udvikle ny viden og afprøve nye indsatser, der kan øge unges lyst til og motivation for læring.

Læs mere om unges lyst til læring