I den nye rapport har Center for Ungdomsforskning, i regi af Center for Viden om Erhvervsuddannelser, undersøgt hvordan unge under 25 år på erhvervsuddannelserne skaber mening i spændingsfeltet mellem skoledelen på grundforløbene og deres ungdomsliv, for at blive klogere på frafald og gennemførsel på erhvervsuddannelserne. Projektet er finansieret af Arbejdsmarkedets Uddannelsesbidrag (AUB).
Forskerne belyser de unges møde med undervisningen, fællesskaber, transport og ungdomslivet generelt. Derudover indeholder rapporten 14 hovedpointer med praktiske handlingsforslag, som skoler og undervisere kan lade sig inspirere af i arbejdet med at styrke elevernes oplevelse af mening og sammenhænge i deres uddannelses- og ungdomsliv.
Rapporten udkommer som led i forskningsprojektet 'Hvordan giver det mening at være ung på EUD - et forskningsprojekt om unge under 25 år og deres møde med erhvervsuddannelsernes grundforløb'. Selve forskningsprojektet forventes afsluttet medio 2026.