I en ny rapport fra Center for Ungdomsforskning undersøger adjunkt Anne Görlich og videnskabelig assistent Oliver A. Tafdrup kursisters erfaringer med læring, motivation og kulturen på VUC. Herunder hvordan kursister oplever at blive mødt på VUC og hvad det særlige ved VUC er.
Rapportens konklusioner omkring det særlige ved VUC peger på en række faktorer, der samlet set kendetegner VUC. Dette handler blandt andet om både en pædagogisk og social rummelighed, om fleksibilitet, om tempo og andre tiltag, som er særlige for VUC og som formår at imødekomme kursister med forskellige udfordringer.
Rapporten anlægger et eksklusivt kursistperspektiv, hvilket giver undervisere på VUC en mulighed for at se læringsrummet fra kursisternes perspektiver. Samtidig giver rapporten eksterne interessenter og beslutningstagere et indblik i, hvad VUC bidrager med til det samlede uddannelseslandskab, samt hvordan og hvorfor VUC har betydning for nogle unge og voksne, der forsøger at navigere i dette.
Find og læs mere om rapporten her