Forskning om unges mistrivsel peger på, at der er en ny form for udsathed, der rammer unge fra alle samfundslag. Årsagerne til mange unges mistrivsel, skal ikke alene findes hos de unge selv, men udspringer af rammerne for ungdomslivet, blandt andet et øget tempo i uddannelsessystemet, fokus på præstationer og en tendens til, at unge vender problemerne indad.
Den nye forskning om unges mistrivsel er samlet i bogen: Mistrivsel i lyset af tempo, præstation og psykologisering og udgives af Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet. Bogens forfattere er professor og centerleder for CeFU, Noemi Katznelson, forsker og lektor ved CeFU, Mette Pless, samt forsker og lektor ved CeFU, Anne Görlich.
Bogen bygger på en række dybdeinterviews med unge i mistrivsel og en kvantitativ analyse blandt 2080 tilfældigt udvalgte unge i alderen 16 – 25 år. Forskerne har i bogen udviklet en række nye begreber til at forstå unges mistrivsel. Der introduceres to centrale begreber:
- Klassisk udsathed: Handler om klassiske samfundsforhold som ulighed, økonomiske og sociale vilkår, som kan føre til mistrivsel (fx misbrug i hjemmet, fattigdom ect.)
- Ny udsathed: En bredere gruppe af unge på tværs af sociale lag bliver ramt af udsathed end dem, der traditionelt har været i risiko. Og dem der i forvejen har det svært, får det endnu sværere. Den nye udsathed kommer bl.a. til udtryk i oplevelser af pres, stress og angst. Det handler især om rammerne for ungdomslivet fx øget præstationspres.
Noemi Katznelson udtaler:
”Vi skal passe på med at tale om en hel generation af unge i mistrivsel. Samtidig skal vi tage det alvorligt, at vi ser en ny gruppe unge, der er udsatte. Skolen er kommet til at handle om præstation, tempoet på alle livsarenaer er sat i vejret, og de unge kigger i stigende grad indad og oplever selv at skulle lave sig om, hvis noget i omverdenen er svært. De leder efter løsninger i det psykologiske fremfor i deres omverden,” forklarer Noemi Katznelson.
Udgivelsen er et led i forskningsprojektet ”Ny udsathed” udført af forskerne Noemi Katznelson, Mette Pless og Anne Görlich fra Center for Ungdomsforskning og realiseret ved en bevilling fra Det Obelske Familiefond.