Motiverende læringsmiljøer er noget, der kan skabes! Det viser Center for Ungdomsforsknings (CeFU) projekt "Unges motivation i udskolingen". Motivation er nemlig ikke en forudsætning for, at de unge kan lære noget i skolen, men et resultat af det, der foregår i skolen. Motivation kan således ikke forstås som noget den enkelte elev har eller ikke har, men derimod som noget, der skabes i mødet mellem eleverne og den uddannelsessammenhæng, de indgår i.
I to nye film formidler lektor Mette Pless forskningen om motivation i udskolingen. Der gives samtidig eksempler fra praksis, som kan give lærere indsigt i, hvordan man kan skabe mere motiverende læringsmiljøer, lyst og engagement hos elever.
Film 1 uddyber, hvorfor motivation er noget der opstår kontekstuelt, og film 2 giver bud på, hvordan man kan arbejde med motivation i praksis.
Du kan læse mere om motivation og motivationsorienteringer i bogen "Unges motivation i udskolingen", der kan købes via Aalborg Universitetsforlag.