LGBTQ+unge oplever utryghed og udsathed for diskrimination og mobning i både grundskole og på ungdomsuddannelserne, fx ses en overrepræsentation af unge, som har oplevet homofobi eller transfobi i skolen. Diskrimination og mobning rettet mod seksuel orientering og kønsidentitet kan føre til dårligere mental helbred, depression, dårligere skolepræstationer, fravær og endda skolefrafald. Samtidig mangler der viden om LGBTQ+unges strategier i udsatte situationer i skolen, og hvordan de kan få støtte fra skolen i sådanne situationer.
Billederne på dette område tegner sig ens i Sverige og Danmark, men der er også betydelige forskelle mellem landene med hensyn til lovgivning om LGBTQ+-spørgsmål. I Sverige er lovgivningen langt i forhold til sociale institutioners ansvar for at udvikle og gennemføre forskellige handlingsplaner og politikker. Det kan derfor antages, at disse forskelle påvirker, hvordan seksuel orientering og kønsidentitet kommer til udtryk blandt unge i en skolekontekst, og hvordan disse spørgsmål håndteres og understøttes i de to lande.
I dette komparative studie undersøger vi LGBTQ+ unges erfaringer med psykisk mistrivsel relateret til voldsudsathed i Sverige og Danmark. Der er tale om et longitudinelt kvalitativt interviewstudie, hvor også håndteringen af psykisk mistrivsel og voldsudsathed blandt LGBTQ+ unge i de to lande undersøges. Undersøgelsen er baseret på individuelle interviews med unge LGBTQ+-unge i alderen 15-19 år i Sverige og Danmark. Projektet vil bidrage med ny viden om forebyggende arbejde samt forskellige strategier, som fagfolk i svenske og danske skoler kan bruge til at støtte LGBTQ+-unge. Desuden vil projektet bidrage med ny viden til samfundet inden for et forskningsområde, der i øjeblikket er yderst beskedent undersøgt. Projektet er finansieret af Vetenskabsrådet i Sverige, ledes af Göteborgs Universitet og involverer, udover CeFU, forskere fra Göteborgs Universitet og Högskolan Väst i Sverige.