LGBTQ-unge er på mange måder en særligt sårbar gruppe i skolen. En stor andel af LGBTQ-unge rapporterer, at de har oplevet homofobi eller transfobi i skolen. Marginalisering og udsathed baseret på seksuel orientering, kønsidentitet og kønsudtryk kan føre til dårligt mentalt helbred, depression, lavt selvværd, dårligere skolepræstationer, højt skolefravær og skolefrafald. Samtidig er der mangel på viden om LGBTQ-unges erfaringer og strategier i udsatte situationer i skolen, og hvordan skolen kan støtte dem i sådanne situationer. Der er således aktuelt meget få studier, der specifikt undersøger LGBTQ-unges oplevelser af psykisk mistrivsel i forbindelse med udsathed i skolehverdagen, og der er behov for at udforske disse spørgsmål mere detaljeret. Dette studie vil bidrage med ny viden ind i det forebyggende arbejde, herunder hvilke strategier ansatte i svenske og danske skoler kan bruge til at støtte sårbare LGBTQ-unge. Desuden vil studiet i videre forstand bidrage med ny viden om et forskningsområde, der i dag er yderst beskedent undersøgt. Studiet vil konkret bidrage med analyser af LGBTQ-unges oplevelser fra skolen. Studiet tager udgangspunkt i individuelle interviews med svenske og danske LGBTQ-unge i alderen 15-19 år.
Studiet er finansieret af Vetenskapsrådet i Sverige, det ledes af Göteborgs Universitet og involverer, udover CeFU, forskere fra Göteborgs Universitet og Högskolan Väst i Sverige.