Print

Maria Bruselius-Jensen

Maria Bruselius-JensenMaria Bruselius-Jensen, Lektor

Institut for Kultur og Læring
Aalborg Universitet
Campus København
A.C. Meyers Vænge 15
2450 København SV

Tel: (+45) 9356 2147
Mail: mariabj@ikl.aau.dk

Uddannelse:
Ph.d og Cand. Techn.Soc

Arbejdsområde:
Jeg har mere end 20 års erfaring med at arbejde med demokrati og sociale forandringsprocesser og mere end 15 års erfaring med at forske i børn og unge. De seneste 7 år har jeg haft særligt fokus på unges samfundsengagement og deres adgang til at demokratisk deltagelse i både det formelle og uformelle demokrati.

Min forskning rækker dog også bredt ud i ungdomslivet og omfatter blandt andet også rig erfaring med sundhedsfremme, unge og bæredygtighed, sociale fællesskaber, foreningsliv og unges trivsel og mistrivsel i forskellige kontekster.

Jeg er en engageret forsker med et stærkt fokus på praksissamarbejde og forskningsbaserede udviklingsprocesser. Min forskning kommer ud og leve, og gør en forskel for børn og unge. I løbet af et år er jeg i faglige dialoger med flere tusind unge og professionelle om ungdomsliv gennem faglige oplæg, netværksarbejde, samarbejdsprojekter mm.

 

Forskningsinteresser
Ungdomslivet udenfor uddannelse og arbejdsliv, deltagelsesformer, lærings- og sociokulturelle perspektiver på unges sundhed, samfundsdeltagelse, foreningsliv, verdensborgerskab og populærkultur, samt metodologiske og teoretiske forståelser af unge som samfundsdeltagerere.

 

Aktuelle projekter og ledelseserfaring
Jeg har rig erfaring som projektleder på større forsknings- og udviklingsprojekter med fondsstøtte fra blandt andet den Europæiske Union, VELUX FONDEN, Mary Fonden, DANIDA og Novo Nordisk. Dertil kommer erfaring med at lede en lang række mindre projekter i samarbejde med blandt andet Mellemfolkeligt Samvirke, Dansk Ungdoms Fællesråd, Ungdomsbureauet, Rigspolitiet, Madkulturen, Uddannelsesministeriet og Roskilde kommune. Her er et udvalg af de mest aktuelle projekter:

2024-2027:
SYNCRONY: Europæisk forsknings- og udviklingsprojekt med fokus på at sikre meningsfuld demokratisk deltagelse på blandt grupper af grupper, som oplever udsathed og marginalisering. Projektet har til formål at udvikle og afprøve demokratiprocesser, som fremmer lige adgang til lokal medbestemmelse. (Link)(EU’s forskningsprogram HORIZON)

2022-2025 - Projektleder:
Pædagogiske veje til trivsel på ungdomsuddannelserne: Projektet er et forsknings- og udviklingsprojektet, hvor forskergruppen, i tæt samarbejde med 14 ungdomsuddannelser, udvikler og afprøver pædagogiske metoder til at fremme elevernes trivsel. (Link) (VELUX FONDEN)

2022-2025 - Medforsker:
Fra mulighedsrum til handlingsrum: Et forskningsprojekt i samarbejde med Telemarksforskningen i Norge. Fokus er på at undersøge, hvad der betinger børn og unges lige adgang til organiserede kunst- og kulturaktiviteter. (Link) (BUFDIR, Det Norske Direktorat for Børn, Unge og Familieforhold)

2019-2023 - Projektleder:
Kan Ungefællesskaber gøre ondt?: Forskningsprojektet har til formål at producere en anvendelsesorienteret viden om ungdomsfællesskaber og deres betydning for unges sociale mistrivsel og trivsel. (link) (Maryfonden)

2019-2021 - Projektleder:
Nye veje til Demokratiske ungefællesskaber: Følgeforskning, som undersøger, hvordan flere unge kan blive inkluderet i demokratisk organiserede ungefællesskaber. Gennem en række casestudier af både foreninger og andre demokratiske ungefællesskaber undersøges, hvordan nye deltagelses-, aktivitets- og organiseringsformer kan medvirke til, at nye grupper af unge finder vej ind i demokratisk organiserede fællesskaber. (Link) (Tuborgfondet)

2017-2020 - Projektleder:
Når inddragelse af (sårbare) børn og unge gør en forskel: Et projekt med fokus på, hvad der gør en forskel for børn og unge i en given inddragelse, og hvordan inddragelsen gennemføres mest optimalt. Gennem en treårig periode følges fem konkrete udviklingsprojekter, som har fokus på inddragelse af sårbare børn og unge (Link) (VELUX FONDEN)

 

Netværk, samarbejde og ekspertroller
Jeg deltager løbende i en lang række netværk, baggrundsgrupper, advisery boards, ekspertgrupper og komitéer. Blandt andet:

2024 - :
Medlem af bestyrelsen Fonden Ungdomsøen

2023 - :
Netværket Orange Together, Baggrundgruppe for Roskilde Festivalens sociale indsats (Link)

2016 - :
Den Nationale arbejdsgruppe, Dansk Ungdomsfællesråd. Dansk udvalg bag den demokratiske ungdomsdialog i EU Kommissionen. (Link)

2017-2022:
Dommerpanel for Dansk Ungdoms Fællessråds kåring af Årets Ungdomskommune. (Link)

2018-2019:
Baggrundsgruppe i forbindelse med Børnerådets undersøgelse af unges fritidsliv. (Link)

2016-2018:
Udvalget for Ungdom, i regi af Uddannelses- og Forskningsministeriet. Udvalget Bedømmer ansøgninger om ungdomsudvekslinger som kan fondes under ERASMUS+. (Link)

Unges fællesskaber

Vi taler meget om individualiseringen af ungdomslivet, men hvad med unges fællesskaber? Ny rapport fra CeFU sætter spot på netop unges fællesskaber og forsøger at anlægge et helhedsperspektiv på fællesskaberne i unges hverdagsliv, og den betydning unge tillægger disse i nutidens individualiserede ungdomsliv.

Demokratiugen

Hvad vil det sige at være borger i det danske samfund? Hvilke muligheder og hvilket ansvar følger med? Med et nyt inspirations- og undervisningsmateriale til en national temauge vil Undervisningsministeriet sætte fokus på fællesskab, demokrati og medborgerskab. Børn og unge skal vide, hvad det vil sige at leve og tage del i et demokratisk samfund.

Nye veje i demokratiske ungefællesskaber

Dette forskningsprojekt undersøger, hvordan flere unge kan blive inkluderet i demokratisk organiserede ungefællesskaber. Gennem en række casestudier af både foreninger og andre demokratiske ungefællesskaber sætter projektet fokus på, hvordan nye deltagelses, aktivitets- og organiseringsformer kan skabe mulighed for at nye grupper af unge finder vej ind i demokratisk organiserede fællesskaber.

Ungdomsliv, køkkentjans og udvikling af madkultur på efterskolen

Projektet sætter fokus på, hvordan efterskolerne kan udgøre en unik arena for skabelsen af unges madkultur. Formålet er at skabe kvalificeret viden om, hvilket udbytte efterskolelever har af at deltage i projektet ’Efterskolernes Køkkentjans’.

Hindre rekrutteringen til banderne

Forskningsbaseret evaluering af tværgående samarbejdsprojekt mellem Københavns Vestegns Politi og Herlev, Ballerup og Gladsaxe kommuner, der har til formål at gøre en indsats for at forebygge bandekriminalitet og skabe øget tryghed.

Når inddragelse gør en forskel (IBU)

Formålet med dette forskningsprojekt er at komme tættere på hvad der gør en forskel for børn og unge i en given inddragelse, og hvordan inddragelsen gennemføres mest optimalt. I forskningsprojektet vil forskere fra Center for Ungdomsforskning gennem en treårig periode følge fem konkrete udviklingsprojekter, som har fokus på inddragelse af sårbare børn og unge.

En del af fællesskabet

Forskningsprojektet sætter fokus på, hvornår inddragelse i udviklings- og forandringsprocesser opleves som meningsfulde af unge i udsatte boligområder. Formålet er at dokumentere og kvalificere viden om, hvordan demokratisk deltagelse kan faciliteres blandt forskellige unge og hvornår de oplever, at der er plads til deres stemme og på hvilke måder.

Roskilde Ungeprofil 2021

I samarbejde med Roskilde Kommune går vi i dette forskningsprojekt tæt på de unge i Roskilde i forhold til at undersøge og forstå, hvad der karakteriserer de unge i 2021. Hvad siger de selv om deres ungeliv i Roskilde, og hvad der skal til for at de oplever at trives, kan fungere godt i hverdagen og i samspil med andre og har oplevelsen af at have relevante og meningsfulde ungeliv? Undersøgelsen indgår i Roskilde Kommunes fremadrettede arbejde med ungepolitik og ungeindsatser i kommunen.

Kan ungefællesskaber gøre ondt?

Forskningsprojektet sætter fokus på unges sociale mistrivsel og trivsel i fællesskaber, og hvordan man på forskellige niveauer kan bidrage til at skabe og udvikle ungdomsfællesskaber, der fremmer unges sociale trivsel.

Kontakt forsker

Maria Bruselius-Jensen
mariabj@ikl.aau.dk
Telefon: (+45) 9356 2147

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

En gang i kvartalet udsender vi et nyhedsbrev med information om ny forskning, udgivelser og konferencer. Hvis du gerne vil holde dig informeret om den nyeste ungdomsforskning, så tilmeld dig allerede nu.

Tilmeld dig nyhedsbrevet!