Uddannelse
Cand.soc. i Uddannelsesvidenskab ved Aarhus Universitet, DPU,København.
Bachelor i Uddannelsesvidenskab ved Aarhus Universitet, DPU, København.
I mit speciale undersøgte jeg de første erhvervskandidatstuderendes oplevelser af at ”komme-som-eksistens” på denne nye type uddannelsesform. Helt konkret var jeg nysgerrig på deres betingelser for læring på studiet og arbejdspladsen, samt deres muligheder for at skabe meningsfulde sammenhænge mellem disse. Og hvad der kendetegner deres tilblivelsesprocesser som erhvervskandidatstuderende. Specialet var udformet som et casestudie og teoretisk belyst gennem situeret læringsteori og subjektiveringsteori.
Forskningsfelt
Med mit ph.d.-projekt undersøger jeg, hvordan køn, etnicitet og social klasse får betydning for unge i udskolingens valg og fravalg af erhvervsuddannelse.
I projektet anvendes poststrukturalistiske læsninger til at få greb om unge i udskolingens oplevelser af kropsliggjorte forskelle i valgprocesser, der kan virke fremmende eller hæmmende for deres oplevelser af adgang og tilhørsforhold til erhvervsuddannelse. Det betyder, at der stilles skarpt på unge i udskolingens levede erfaringer og de samfundsmæssige og sociale strukturer, de er en del af.
Metodisk er projektet bygget op om diskursanalyse af de planlagte valgfremmende aktiviteter. Derudover anvendes observation, photo-journal, memory work-øvelser og interview.
Artikel:
Anna Kristine Boulund og Anna J. K. Lindqvist (2019): Bliv kandidat på deltid og medarbejder på fuldtid: Om universitetets forandrede position uden politisk diskussion. Dansk Pædagogisk Tidsskrift. Tema: Pædagogikken og pengene.