Amager Bladet, d. 23.07.2013
Af Nathalie Ostrynski
KØNSFORDELING. Gymnasiet skal være for alle, men pigerne bliver
flere og flere. Hvis ikke gymnasiet skal ende som en pigeskole,
skal der gøres noget.
Souschefen på Center for Ungdomsforskning ved Aarhus Universitet
er ikke i tvivl om, at gymnasiet har et problem.
Den skæve fordeling gør noget ved mangfoldigheden. Det stigende antal piger peger på, at uddannelsen måske ikke er rummelig nok.
» Hvis et bestemt køn i højere grad bliver tiltrukket af en uddannelse, kan det være et tegn på, at der ikke er særlig stor rummelighed. På samme måde hvis skolen kun tiltrækker dem med en særlig social baggrund eller etnicitet. Det gælder både den måde, man er sammen på, og den måde, der bliver undervist på. « Alle er enige om, at der er ligestilling, når det gælder unges mulighed for uddannelse.
Men mange uddannelser forbindes med et bestemt køn. Og køn spiller ind, når de skal vælge uddannelse, vurderer Camilla Hutters.
» De vælger ud fra interesse, men også ud fra, hvad der er genkendeligt, acceptabelt og statusbetonet. De tænker over, hvad der er passende i forhold til deres køn. Hvad er rigtigt at gøre som dreng eller pige. På HTX taler de for eksempel om, at her kan man rigtig nørde igennem. Det er noget, som drengene finder rigtig attraktivt. Det handler meget om identifikation i den alder. Selv om uddannelserne ikke har et mål om at tiltrække det ene køn, så sker der simpelthen sådan nogle processer. Ligesom social baggrund også spiller en rolle. «