Uddannelsesbladet 21. april 2021
Af: Andreas Antoni Lund
Det er stærkt bekymrende, at så få udsatte unge får en uddannelse og efterfølgende et job, konkluderer Statsrevisoren. Årsagerne er dels for mange overgange i uddannelsessystemet, dels for mange ansvarlige myndigheder, forklarer eksperter.
[...]
Ifølge Noemi Katznelson, professor og leder af Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet, er en af de helt store udfordringer at få skabt sammenhæng mellem de indsatser, der skal hjælpe de unge videre. Hun peger på, at det ofte er i overgangene, det går galt.
- Det handler om, om der er nogen til at samle den unge op mellem de forskellige forløb, den unge kommer ud i. Hvad sker der, når man begynder ikke at dukke op på erhvervsuddannelsen? Får man hjælp, når man er i jobcenteret og skal starte på noget nyt? Får man en hjælp, der går på tværs? Eller starter man forfra hver gang? påpeger Noemi Katznelson.
[...]
Der stadig er et vigtigt koordinations- og understøttelsesarbejde både i forhold til, at alle de professionelle, der er omkring den unge, får koordineret deres støtte, og også at der over tid skabes sammenhæng til der, hvor den unge kommer fra og er på vej til. Det er stadig en jungle derude, mener Noemi Katznelson.