svt NYHETER d. 20.05.22
Af: Louise Falk Enfors og Linus Brohult
Skolestressen førte til angst og spiseforstyrrelser blandt eleverne på Øregårds gymnasium i København. Men et nyt eksperiment vendte tendensen.
I et pilotprojekt i 2019, der havde til formål at forbedre elevernes mentale sundhed, testede Øregård Gymnasium i Danmark at fjerne karakterer. I stedet modtog eleverne løbende evalueringer af deres viden.
Konceptet viste sig at være så vellykket, at ingen elever nu får karakterer i løbet af deres første tre måneder i gymnasiet.
Situationen i Danmark for elever, der oplever usund stress i forbindelse med skolen, ligner den i Sverige. Det mener Niels Ulrik Sørensen, der er ungdomsforsker i Danmark. Han har svært ved at forestille sig en skole uden karakterer. En reduceret karakterskala kan dog både være gennemførlig og have en positiv effekt på elevernes helbred.
- Vi har haft karakterer så længe, at eleverne i dag identificerer sig med det. At erstatte karakteren med for eksempel feedback og diskussion ville kræve store ressourcer i skolen, siger han og fortsætter:
- For nylig har Reformkommissionen fremsat et forslag om at fjerne det højeste niveau i karakterskalaen. Det kan reducere stress forbundet med ydeevne.