Jyllands-Posten, d. 10. september 2012
Af Morten Vestergaard og Jonas H.R. Moestrup
Universiteter er begyndt at tilbyde flere timer og hjælp til at lære at studere.
Man kan ikke længere forvente, at danske studerende selv kan finde ud af at studere derhjemme det meste af ugen, som det har været traditionen på universiteterne.
I takt med at et stadigt bredere udsnit af landets unge bliver optaget på universiteterne, og at de nye studerende bliver stadig yngre, er universiteterne begyndt at tilbyde flere timer, mentorordninger og hele arbejdsdage på universitetet for at sikre, at de studerende får lært nok, og at de ikke opgiver studiet.
Lektor Camilla Hutters, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet, har undersøgt studerendes læring, og hun mener, det er helt nødvendigt, at universiteterne tilpasser sig den yngre og bredere skare af studerende:
»Studerende har i dag et større behov for at blive set og for at få personlig feedback. Universiteterne må nok indstille sig på, at de skal kæmpe for de studerendes motivation.«