Politiken 21.12.19
Af: Jacob Fuglsang
Studerendes trivsel og indlæring hænger tæt sammen, og påvirkningen går begge veje. Jo bedre de studerende trives, jo mere lærer de, og jo mere de studerende lærer, jo bedre trives de.
Det viser den forskningspolitiske redegørelse, som Uddannelses- og Forskningsministeriet offentliggjorde fredag. Redegørelsen er baseret på den hidtil største undersøgelse af studerendes egen oplevelse af, hvad de lærer, og hvordan de trives i det såkaldte læringsbarometer.
[...]
Noemi Katznelson, der er professor og leder af Center for Ungdomsforskning, er ikke overrasket over resultaterne.
»Vi kan se en mere diffus oplevelse af pres blandt elever og studerende Der ligger et enormt potentiale i at lave fællesskaber, som studerende kan blive en del af, og som kan modvirke mistrivsel og ensomhed« , siger hun og nævner læsegrupper, studiegrupper og og eksamensgrupper, som skal være lavet med hjælp fra underviserne.