Politiken 09.01.2016
Af: Per Munch
Hygiejne er ikke livets vigtigste aspekt for unge drenge. Men for Nis Gertsen og Lucas Heidemann er det et fast renselsesritual ugentligt at ligge på knæ for at børste, skrubbe og rense deres 'sneaks' (sig endelig aldrig sneakers til en gummiskofetichist). Sneaks skal se godt ud. Både når man går med dem, og når man sælger dem videre. Den Blå Avis melder om fordobling i antallet af annoncer for salg af sneakers. Niels Ulrik Sørensen, der er sociolog og souschef på Center for Ungdomsforskning, synes ikke, det er spor underligt, at drengene taler sneakers med nye venner. Eller vil give store summer for den rigtige model og farvekombination. Han udtaler blandt andet til Politiken:
"Det handler om stilfællesskaber, hvor sneakers er et signal om, at man hører til i stammen. Vores identitet i forbrugersamfundet viser sig især i det, der har med kroppen at gøre. Når en gruppe dyrker nogle bestemte sneakers, forholder de sig til, hvem de er eller gerne vil være. Her kan de så navigere i modestrømninger, overskue egne behov og træffe valg. Alt det, vi voksne ønsker, at vores børn skal, når det for eksempel gælder job eller uddannelse"