Politiken 26.12.2015, side 9
Af: Cecilie Lund Kristiansen
Karriere og fremtidsplaner skal ikke kun være noget, som gymnasieelever beskæftiger sig med i enkelte timer i 3. g. I stedet skal vejledningen af unge foldes ud og være et tema i fagene allerede fra 1. g, mener ungdomsforsker Noemi Katznelson, leder af Center for Ungdomsforskning, der sammen med en kollega står bag en rapport om karrierelæring i gymnasiet.
"Vi skal gøre op med, at vejledning og valg gennem livet er enkeltstående beslutninger. Det er noget, man udvikler undervejs" siger Noemi.
Det modsatte er tilfældet i dag, vurderer hun: "Der er meget
vejledning, der foregår helt klassisk ved, at en skole får besøg af
studievejledningen, og så tænker man, at eleverne bliver afklaret
ved at få en samtale og noget information. Studievejledningen
spiller en vigtig rolle, men den kan ikke stå alene". I stedet skal
karriereperspektivet rykke ind i de enkelte fag.
Matematikundervisningen kan for eksempel perspektiveres til andre
dele af de unges liv, og hvilke videregående uddannelser der
handler om matematik, hvilke jobmuligheder de åbner, og hvor i
samfundet der er brug for gode talknusere. På den måde bliver de
unge bedre rustet til at forme deres egen fremtid.
"Karrierelæring gør op med, at vi adskiller studieretningen på
gymnasiet og den almene dannelse. Det styrker nogle af de
almendannende perspektiver, som er ved at drukne i en
gymnasieskole, der er præget af en præstationskultur", siger Noemi
Katznelson.
Hele artiklen kan læses i Politiken, 26.12.2015, side 9.