Jyllands-Posten 20.06.2014
Af: Morten Vestergaard
Forskellene i drenge og pigers karakterer bunder i kønsroller og vidt forskellige indstillinger til det at gå i skole, lyder det fra eksperter.
Spørgsmålet er, hvad man kan og skal gøre ved det? Skal skolen tilpasses til drengene, eller skal drengene tage sig sammen og rette ind efter skolens krav? Stina Vrang Elias, der er direktør i tænketanken DEA, som står bag karakteranalysen, mener, at man må forholde sig til, at undervisningen i gymnasiet tilsyneladende favoriserer pigerne.
Camilla Hutters, der er lektor og souschef på Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet, har forsket i drenge og pigers læring. Hendes undersøgelser har vist, at der faktisk ikke er forskel på, hvilke former for undervisning drenge og piger foretrækker.
Begge køn svarer, at de gerne vil have praktisk og afvekslende undervisning frem for f. eks. gennemgang af teori. Ifølge Camilla Hutters skyldes forskellene i karakterer, at drenge og piger har forskellige måder at studere på.