Uddannelsesbladet, juni-juli 2013
af Dorthe Plechinger
Selv ude i den fjerneste afkrog af Danmark og i den mest
uddannelsesfjerne familie er budskabet trængt ind: De unge ved
godt, at de sakl uddanne sig, men det er ikke det samme som, at de
er motiveret for det. Og da vi efterhånden ved hvor vigtig netop
motivation og engagement er i undervisningen og i det at lære
noget, handler det lige nu om at knække koden til, hvad der
motiverer de unge til at gå i gang med og fuldføre en uddannelse. I
mindst i regeringens konstanthjælpsreform, der skal sende
yderligere 50.000 i uddannelse. Så hvordan gør man egentlig det -
motiverer dem, der ikke er motiveret? Kan man
"tvangsmotivere"
Mette Pless, Center for Ungdomsforskning: "Med
konstanthjælpsreformen vil regeringen motivere de unge til
uddannelse. Men når man skal motivere, er det vigtigt, at man
kender dem, der sakl uddannes, deres barrierer, baggrund og behov
og gør uddannelserne "unge-parate" i stedet for omvendt.
Læs mere her