Magasinet Skolebørn 25.01.22
Af: Ulla Hinge Thomsen
Noemi Katznelson, professer og leder af Cefu, og Mette Pless, lektor ved Cefu, udtaler sig, i en artikel i Magasinet Skolebørn, om børn og unges udsættelse for præstationspres. I den forbindelse inddrages Cefus forskningsprojekt 'Ny udsathed', og Cefus konference Tempo, trivsel og præstation, afholdt i november 2021.
Uddrag:
Når højt tempo, præstationsræs og selvvurdering går hånd i hånd, kan det blive svært at være barn eller ung.
For de unge er accelerationen meget konkret: Allerede i folkeskolen skal de leve op til bestemte læringsmål, vælge deres uddannelse tidligt, og når de kommer dertil, skal de sikre fremdrift og være studieaktive. Men ikke nok med det; de skal også have mange venner og aktiviteter i fritiden for at kunne leve op til forestillingen om et rigtigt ungdomsliv. Alle livsarenaer kalder på én gang og skaber et krydspres [...].
”I det senmoderne, neoliberale samfund skal vi hele tiden præstere og optimere. Der er hele tiden nogen, vi kan spejle os i, som gør det lidt bedre end os,” siger Mette Pless, lektor ved Cefu.
[...]
Men hvordan løses det så?
[...] ”Læreren kan gøre meget for at sikre, at klasserummet er et sted, hvor man som elev kan være på forskellige måder og tage det i forskellige tempi. For et barn eller en ung kan det betyde alverden, hvordan man bliver mødt og rummet, og hvordan man taler med dem om deres præstationer,” siger Noemi Katznelson.