Politiken d. 10. januar 2012
af Pernille Mainz
BLØD START. Når eleverne bruger timerne i klassen på at læse og lave opgaver, falder fraværet. Men hvis meningen med gymnasiet er at disciplinere eleverne til en videregående uddannelse, er det uheldigt, siger forsker.
Hvis gymnasiernes funktion - ud over at lære eleverne noget fagligt - er at disciplinere eleverne til at læse lektier efter lærernes krav, er det ikke godt at sløjfe dem. Sådan siger Noemi Katznelson, der er leder af Center for Ungdomsforskning på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole: »Lektier er ikke en naturlov. Men hvis gymnasiernes rolle er at gøre eleverne parate til uddannelser, hvor der er lektier for , er det uheldigt at fjerne lektierne. Jeg tror, at mange vil blive stødt over, at man fjerner lektierne, fordi det virker provokerende og er et relativt utraditionelt greb«, siger hun og tilføjer: »På den anden side lægger vi alt for lidt vægt på, hvor vigtig motivation er for læring.