Politikken d. 24.02.2014
Af Mie Raatz
Få af lærerne på landets erhvervsskoler har den uddannelse, der skal være med til at løfte den erhvervsskolereform, som regeringen og øvrige politiske partier på nær Enhedslisten forhandlede på plads i weekenden. Et af de centrale spørgsmål under forhandlingerne har været efteruddannelsen af lærerne.
Siden 2010 har det været et lovkrav, at nyansatte erhvervsskolelærere skal tage den såkaldte Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik (PD) inden for de første fire år af ansættelsen. Men i dag har kun 44 ud af landets omkring 7.600 erhvervsskolelærere gennemført uddannelsen. Yderligere knap 900 er undervejs og forventes færdige inden for de næste fire år.
Hvis reformen skal have den tiltænkte effekt, er det nuværende antal af lærere med en PD langt fra nok, vurderer Arnt Vestergaard Louw fra Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet:
"Lærerene sidder med nøglen til at løfte kvaliteten. Der er mange lærere, der har en god faglig ballast, men som mangler det pædagogiske ben. Man bliver jo ikke en god tømrerlærer, bare fordi man er en god tømrer".