30.03.2016
Foto: Linda Kastrup/Scanpix.
Af: Morten Mikkelsen
Igennem de seneste par år har en række gymnasier i Region
Hovedstaden været involveret i et projekt, som gik ud på at flytte
gymnasieelevernes fokus fra karakterer til karriere. Ikke bare i
hovedstaden, men i hele landet er der nemlig et stort og voksende
problem, der går ud på, at stadig flere unge ikke kan finde ud af,
hvilken karriere de ønsker sig. Og som følge heraf forsøger de af
al magt at holde alle veje åbne - selv de allermest krævende.
I projektet "Karrierefokus i og efter gymnasiet" har otte
pilotgymnasier og ni såkaldte spredningsgymnasier arbejdet med at
indarbejde uddannelses-og erhvervsvejledning i de enkelte
gymnasiefag. Dermed handler en moderne dansktime i gymnasiet ikke
kun om at læse guldalderdigte, den kan også handle om, at eleverne
besøger et erhvervsakademi, interviewer de studerende her og
skriver en opgave om deres karrierevalg.
Ifølge Astrid Lundby, videnskabelig assistent
ved Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet, og
følgeforsker på projektet, har fremtidsperspektivet nemlig været
fraværende i mange gymnasieelevers verden.
"Gymnasiet har været et ræs, hvor det handlede om at få gode
karakterer, og først når studentereksamen var ved at være
gennemført, kunne man så begynde at se, hvilken uddannelse
karaktergennemsnittet rakte til."
Læs hele artiklen
på Kristeligt Dagblads hjemmneside (kræver
abonnement)