Politiken 22.05.2014
Af Charlotte Holm Pedersen
Hele uddannelsessystemet bør skifte fokus fra stramme mål til nytænkende og kreativ undervisning, hvor der er plads til at bryde ud af fastgroede vaner. Sådan lyder meldingen fra en ny kommission, der i går afleverede et manifest med en række anbefalinger om, hvordan det kan ske, til kulturminister Marianne Jelved (R) og undervisningsminister Christine Antorini (S).
»Mange undervisere i uddannelsessystemet føler, at det er svært at indarbejde kreativitet, fordi der er nogle meget faste rammer, mål og eksaminer, som står i vejen for, hvordan man kan arbejde kreativt«, siger ungdomsforsker Niels Ulrik Sørensen, der er initiativtager og medlem af kommissionen, der består af uddannelses-, kultur-og erhvervsaktører.
De i alt ti medlemmer kunne hente inspiration fra en konference, holdt i går af Aalborg Universitets Center for Ungdomsforskning (CeFU). Her var 200 deltagere fra forskellige uddannelser, virksomheder og foreninger mødt op for i samarbejde at give deres bud på, hvordan man kan nytænke undervisning.