Politiken 30.10.2014
Af Marie Hjortdal og Pernille Mainz
Det er ikke nok at sende virksomhederne et brev med en høflig forespørgsel, når man vil have dem til at oprette flere lærepladser. Allerede fra næste måned skal 55 millioner kroner fra den vækstplan, Folketinget i sommer vedtog, bruges på at sende konsulenter på besøg hos virksomheder for at få dem overbevist om at tage lærlinge ind.
Hvis planen skal blive en succes, er det ikke kun virksomhederne, der skal hjælpes, understreger adjunkt Arnt Vestergaard Louw, der forsker i erhvervsuddannelser ved Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet. Også de unge skal vejledes i, hvordan de finder praktikplads i virksomheder. Når skolerne fremover skal holde snor i de unge ved samtaler, skal de ikke blot kontrollere elevernes praktiksøgning, siger han.
»Samtalerne skal indebære hjælp til, hvordan de unge kan gøre sig lækre og attraktive for virksomhederne - hvordan de kan præsentere sig godt og lave et godt cv.