Momentum d. 10.05.22
Af: Rasmus Giese Jakobsen
Rigtig mange unge uden uddannelse har både en psykiatrisk diagnose, meget lave karakterer eller har haft sociale problemer i barndommen, viser ny analyse. Det er en kompleks opgave at øge andelen, der får en uddannelse, og en ellers positiv udvikling er desværre gået i stå i de senere år. Der er brug for nye løsninger og et langt stærkere samarbejde mellem aktørerne i de unges liv, hvis andelen skal øges.
Årsagerne, til at de ikke er i uddannelse, er meget forskellige, og mens nogle har brug for en meget helhedsorienteret indsats, skal andre måske have en målrettet støtte eller "blot" understøttes i at finde karriereveje i det, de allerede er i gang med,« siger Noemi Katznelson, professor og leder af Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet.
Hun peger på, at kommunerne er en helt central figur i de unges liv, og derfor er der også behov for ændringer her, hvis vi skal lykkes med at give flere unge en uddannelse.
»Over for den her målgruppe er der virkelig brug for, at de unge i kommunerne møder et sted, hvor de bliver lyttet til og får hjælp og støtte til det, de har brug for. Der er for mange unge i den her gruppe, som oplever, at de sejler mellem forskellige instanser og støttemuligheder. Det skyldes selvfølgelig, at de tit har flere samtidige problemer og dermed mange forskellige instanser inde over deres liv, men der er virkelig brug for, at man har bedre sammenhæng i indsatsen,« siger Noemi Katznelson.