Jyllands-Posten d. 16.09.23
Af: Helena Lange-Danielsen
Undskyld! Men vi er offline den næste måneds tid.« Sådan lyder indledningen på Ollerup Efterskoles opslag på Facebook og Instagram fra midten af august.
Efterskolen, som ligger ved Vester Skerninge på Fyn, følte sig nødsaget til at ty til mere drastiske metoder og sendte før sommerferien et brev ud til det nye elevholds forældre, hvori de bad eleverne lade både smartphone og computer blive hjemme til skolestart.
Det sker efter, at efterskolen de seneste mange år har oplevet, at eleverne forsvandt ned i skærmene.
[...] Ifølge lektor på Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet, Maria Bruselius-Jensen, er det vigtigt at huske nuancerne i debatten om de unges brug af sociale medier, og at det i sidste ende er den måde, man som ung i dag i høj grad skaber og vedligeholder sit sociale netværk på.
»Unge er vant til at holde kontakt over de sociale medier. Derfor kan det virke lettere at blive ved med at bruge dem for at holde fast i det gamle fællesskab med venner og familie, som de er isoleret fra,« fortæller lektoren, men tilføjer: »Men når man tager computeren og telefonen fra dem, tvinger man dem til at bruge kræfterne på at få et fællesskab, der hvor de er.« Derfor er skoler, som benytter sig af mobilforbud i mindre eller større omfang, også nødt til at skabe nogle gode rammer for nye, gode fællesskaber ifølge Maria Bruselius-Jensen.
»For mange unge er det virkelig hårdt arbejde at etablere nye fællesskaber. Men her er efterskolerne særligt gode, fordi de typisk har meget fokus på netop det store fællesskab, og lærerne gør rigtig mange ting hver eneste dag for, at eleverne får mod på at bruge kræfter på det,« siger hun.