Søndagsavisen, d. 7. juli 2013
Af Nanna Stærmose
Motivation kommer både indefra og udefra. Kunsten er at balancere mellem de to poler. For hvis balancen tipper, ryger motivationen.
»I dag er der utrolig meget fokus på, at unge mennesker skal have en uddannelse, men det er ikke nok at kunne se meningen med at uddanne sig - det skal også være en uddannelse, der giver mening for en selv. Der skal være sammenhæng mellem den ydre og den indre motivation,« siger Camilla Hutters, forskningsleder på Center for Ungdomsforskning på Aarhus Universitet.
Hun arbejder i øjeblikket på et forskningsprojekt, der undersøger unges lyst til læring, og hvilke faktorer der spiller ind på unges motivation til uddannelse.
En af de ting, der kan dræbe motivationen, er, når der er uoverensstemmelse mellem den ydre motivation - det, som omverdenen forventer, for eksempel at det er godt at tage en uddannelse - og den indre motivation - jeg tager denne her uddannelse, fordi jeg synes, at den er superspændende.
»Mange føler et pres, fordi uddannelse i dag meget handler om at klare sig godt og komme igennem, men det kan også betyde, at vi fjerner de unges egne initiativer og deres kreativitet,« siger Camilla Hutters.