Højskolebladet 21.09.2017
Af: Andreas Harbsmeier
Samme morgen, som dette interview skulle laves, sagde Noemi Katznelsons syvårige søn til sin mor, at han var noget stresset. For en nøgtern betragtning var situationen måske knap så alvorlig: Han skulle spise en mad, samtidig med at han skulle tage tøj på. De skulle ud ad døren. Sønnens bemærkning er nok ikke et alvorligt stresssymptom, mener moderen, men det siger alligevel noget om, hvordan de voksnes sprog også smitter af på børnene.
Når 40 procent af de unge, der går i gymnasiet, siger, de er stressede, bør vi alligevel lytte, mener Noemi Katznelson, der, når hun er kommet ud af døren, til daglig er professor og centerleder ved Center for Ungdomsforskning. Så vi er ude i, at det ikke er blot enkelte unges problem, men at vi strukturelt producerer noget, der ligner mistrivsel.
"Det kræver nøjere undersøgelser af, hvad unge egentlig mener, når de siger, at de er stressede," siger hun. "Det ved vi ikke særligt meget om. Ord skaber virkeligheden. Det kræver også en kritisk-etisk refleksion over, hvordan man laver undersøgelser, og hvordan man konkluderer," siger professoren. Ofte dukker hun op i medierne med en ekspertkommentar til den ene eller den anden tendens blandt unge. Som oftest er det historier, der handler om, at unge har det svært. At de er stressede. At de er deprimerede. At de er pressede.
Bladet her har givet hende den utaknemmelige opgave, at tegne et billede af de unge i dag. Og hvis nogen kan det, må det være hende. Hun har forsket i ungdomslivet igennem en længere årrække og er en af de fremmeste iagttagere af ungdomslivet i Danmark i dag.
Den gode nyhed, hun kan komme med, er, at det ikke helt så galt fat, som man godt kunne få indtryk af, når man læser sig igennem Center for Ungdomsforsknings publikationer.
"Der er mange unge, der har det rigtig fint," kan Katznelson berolige os med. Men dem beskæftiger medierne sig knap så ofte med. "Der findes også en gruppe af unge, som virkelig falder igennem og har det rigtig svært," fortæller hun. Dem er der meget fokus på i forskellige offentlige systemer og i forskningen.