25. april 2016
Af: Tina Rasmussen
De gymnasiale uddannelser skal ændres markant, hvis det går, som regeringen ønsker. Gymnasieskolen har bedt tre uddannelsesforskere om at pege på reformudspillets største styrker og problemer. Centerleder for Center for Ungdomsforskning, Noemi Katznelson, udtaler til Gymnasieskolen:
"Jeg synes, der er nogle gode takter omkring dannelse. Det er positivt, at man begynder at stille sig selv nogle spørgsmål om, hvad det er for et samfund, gymnasiet skal uddanne til i fremtiden. Man fremhæver, at eleverne skal have kompetencer i forhold til innovation, globalisering, digitalisering og karriere. Det er interessante dimensioner - og et forsøg på at give et bud på en moderne almendannelse. Men jeg savner fokus på den brede, klassiske dannelse. Hvordan bliver man en aktiv samfundsborger? Hvad er den enkeltes ansvar for fællesskabet? Den dimension bør styrkes."
Læs hele artiklen og de andre forskeres meninger på Gymnasieskolens hjemmeside