Print

Gymnasieskolen: Det mener uddannelsesforskere om reformudspillet

25. april 2016

Af: Tina Rasmussen

De gymnasiale uddannelser skal ændres markant, hvis det går, som regeringen ønsker. Gymnasieskolen har bedt tre uddannelsesforskere om at pege på reformudspillets største styrker og problemer. Centerleder for Center for Ungdomsforskning, Noemi Katznelson, udtaler til Gymnasieskolen:

"Jeg synes, der er nogle gode takter omkring dannelse. Det er positivt, at man begynder at stille sig selv nogle spørgsmål om, hvad det er for et samfund, gymnasiet skal uddanne til i fremtiden. Man fremhæver, at eleverne skal have kompetencer i forhold til innovation, globalisering, digitalisering og karriere. Det er interessante dimensioner - og et forsøg på at give et bud på en moderne almendannelse. Men jeg savner fokus på den brede, klassiske dannelse. Hvordan bliver man en aktiv samfundsborger? Hvad er den enkeltes ansvar for fællesskabet? Den dimension bør styrkes."

Læs hele artiklen og de andre forskeres meninger på Gymnasieskolens hjemmeside

Lagt online 29.04.2016 af Peter Jensen

Kontakt forsker

Noemi Katznelson
nka@hum.aau.dk
Telefon: (+45) 2068 6680

CeFU i medierne

CeFU i medierne

CeFUs aktiviteter og forskere bliver jævnligt nævnt og citeret i medierne. På siden 'CeFU i medierne' beskriver vi med enkelte ord vores involvering i en given artikel samt hvilket medie den optræder i, og så vidt muligt henviser vi til, hvor du kan læse hele artiklen.

Se CeFU i medierne her!
Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

En gang i kvartalet udsender vi et nyhedsbrev med information om ny forskning, udgivelser og konferencer. Hvis du gerne vil holde dig informeret om den nyeste ungdomsforskning, så tilmeld dig allerede nu.

Tilmeld dig nyhedsbrevet!