Ordblindeefterskolerne, d. 3. maj 2013
Af Johannes Konstantin Neergaard
Forskningsrapporten " Unge Ordblinde" bygger på et samarbejde
mellem Ordblindeefterskolerne i Danmark og Center for
Ungdomsforskning, Aarhus Universitet. I rapporten citeres
begejstrede elever for udsagn som: "Og Lykke og forbedret
livskvalitet går hånd i hånd med en markant faglig udvikling for en
stor del af eleverne, der tager et år eller to på
ordblindeefterskole".
Men ikke alt er dog lyserødt, fortæller rapportens
forfattere:
"Undervejs i projektet overraskede det mig faktisk meget, at et så
udbredt fænomen som ordblindhed ikke var deneret mere entydigt",
siger forsker og Ph. d., Niels-Henrik Møller Hansen.
Medforfatter af rapporten, Cand. pæd. soc., Tilde Mette Juul, er helt enig i, at ordblindhed er et mudret begreb, som godt kunne tåle en klarere de nition. I det hele taget efterlader rapportens overvældende positive billede af ordblindeefterskolerne nogle områder, det kunne være spændende at dykke dybere i: "Et af de naturlige næste skridt at tage, kunne sagtens være en dybere forskning i, hvordan ordblindhed håndteres på de lavere klassetrin i Folkeskolen", siger Tilde Mette Juul.