Berlingske, d. 13 august 2012
Af Katrine Villarreal Villumsen
Skolestart. Nu ringer klokken igen for landets 600.000 folkeskoleelever. Folkeskolen er rammen om en stor del af deres barndom og ungdom, og det er her, de bliver formet til livets videre gang. Men hvem er de egentlig, eleverne i folkeskolen i 2012? Vi tegner et portræt.
Ungdomsforskeren: Noemi Katznelson, Centerleder på Center for
Ungdomsforskning ved Aarhus Universitet i København.
»Det, der rammer børn og unge i folkeskolen de her år, er, at de
bliver hurtigere voksne.
Det spiller selvfølgelig ind på skolen, hvilken interesse de har,
hvordan de agerer, og hvilken kultur de bringer med sig ind i
skolen. Der er mere åbenhed i dag, og de unge er præget af stor
usikkerhed. Der er mange muligheder, og de skal hele tiden tage
stilling til, hvordan de begår sig, og hvilke typer de gerne vil
være.
Nogle unge er stærke og hamrer derudad. Andre ved godt, at det
kræver en uddannelse, hvis man vil klare sig, men de har ingen tro
på sig selv. Alle vil de på den ene side have nogle voksne, der
viser, hvordan man gør tingene, og samtidig kan de rigtig meget
selv. Der er ikke nogen, der skal sige til dem, hvad de skal
gøre.«