Politiken, d. 14. september 2012
Af Dorit Saietz
ERHVERVSSKOLER Kun hver anden elev, der begynder på en
erhvervsuddannelse, fuldfører den, viser nye tal fra Børne-og
Undervisningsministeriet. Nu skal udviklingen vendes - men
hvordan?
Leder af Center for Ungdomsforskning, Noemi Katznelson, fra Aarhus
Universitet peger på, at det ikke har gjort det nemmere, at der i
dag er lavkonjunktur og derfor voldsom mangel på
praktikpladser.
»Man må stille det spørgsmål, om erhvervsuddannelserne skal være så sårbare og afhængige af konjunkturerne - om det overhovedet er den rigtige konstruktion«, siger hun.
Hun kalder de mange tiltag og forsøgsprojekter på skolerne for »nålestik«. »Der er tale om en masse kompenserende ordninger og særlige forløb, og rigtig meget af det er der aldrig blevet samlet op på. Erhvervsuddannelserne er dygtige til at handle hurtigt og gribe nogle bolde - når der bliver sagt ' mentorordninger', går der kun et øjeblik, så har man etableret et eller andet. Men der er måske brug for at grave et spadestik dybere«, siger hun.