Altinget.dk, d. 22.11.2012
Af Camilla Hutters
DEBAT: Det sociale fællesskab er centralt for, at unge kommer godt igennem gymnasiet. Gymnasielærerne skal derfor være bedre til at understøtte det, mener Camilla Hutters, Center for Ungdomsforskning.
At gå i gymnasiet er først og fremmest et individuelt projekt. Fra den dag, eleverne starter, får de selv ansvar. Ansvar for at for at forberede sig, ansvar for, hvor meget de deltager i undervisningen, ansvar for at sørge for at lære det, som de skal kunne til eksamen. Tilsvarende sker bedømmelse og vurdering af elevernes præstationer individuelt. De karakterer, eleverne får, er individuelle, og når de går til eksamen, så sker det også som enkeltindivider. At lære at håndtere ansvar er en vigtig del af det, eleverne skal lære i løbet af gymnasiet. For når de skal videre i uddannelsessystemet, så skal de kunne tage ansvar for deres egen uddannelse.
Samtidig er gymnasiet i høj grad også et socialt og relationelt projekt. For selv om eleverne er der som enkeltindivider, så afhænger deres muligheder for at tage individuelt ansvar i høj grad af de relationer og fællesskaber, de indgår i løber af deres gymnasietid. Fællesskaber, der nogle gange er baseret på venskaber, nogle gange på fælles interesser eller ungdomskulturelle orienteringer og nogle gange på fagligt samarbejde.