Politiken, tirsdag d. 17 december
Af Marie Hjortdal
Lærernes negative forventninger til elever på erhvervsuddannelserne er med til at presse eleverne ud, viser ny forskning.
Arnt Vestergaard Louw udtaler sig om eleverne på Erhvervskoler på baggrund af sinafhandling "Indgang og adgang på erhvervsuddannelserne - Det pædagogiske møde mellem elever og lærere på erhvervsuddannelserne".
Elever på erhvervsskoler er ukvalifi-cerede, uengagerede og falder i stor stil fra deres uddannelse. Nogenlunde sådan er det gængse billede af eleverne på erhvervsuddannelserne, som for øjeblikket debatteres hedt og snart skal ændres med en ny reform. Men er det nu også et retvisende billede? Det satte ph.d.-studerende Arnt Vestergaard Louw sig for at undersøge i en afhandling på Center for Ungdomsforskning under Aalborg Universitet. Og hans studier løfter sløret for et noget andet billede af eleverne.
"Jeg oplevede motiverede, interesserede og dygtige elever med stort gåpåmod", udtaler Arnt. I fem uger lod Arnt Vestergaard Louw sig indskrive ved tømreruddannelsens grundforløb for at opleve, hvordan uddannelsen ser ud med elevernes øjne.
"Jeg så et meget mere nuanceret billede, end vi ser i medierne. Eleverne havde generelt masser af drive. Jeg oplevede også svage elever, men dem er der jo også nogle af i gymnasiet. Og mange af eleverne havde valgt at starte på en tømreruddannelse, fordi de gerne vil være tømrere, og ikke, fordi de ikke kunne komme i gymnasiet", siger forskeren.