Asterisk, d. 5. marts 2013
Af Mathilde Weirsø
Små hold og følelsen af at være normal er gunstig for ordblindes læring. Ordblindeefterskoler har succes med at lære ordblinde unge at læse, øge deres livsglæde og styrke dem socialt og fagligt, konkluderer ny undersøgelse fra Center for Ungdomsforskning.
Undersøgelsen viser, at ordblindeefterskoler bryder tabuet og
giver de unge ordblinde på de ældste klassetrin nyt livsmod, i og
med de her møder ligestillede unge.
»På efterskolen er de alle i samme båd og kæmper med de samme
læsevanskeligheder.
Flertallet af eleverne mener, at det er rart at gå på en efterskole, hvor alle har de samme problemer med at læse. Pludselig føler de sig ikke længere unormale og udenfor. Og de kan derfor pakke alle deres »overlevelsesstrategier« væk. Det giver et helt andet overskud til bare at være en normal teenager,« siger Niels-Henrik Møller Hansen.