DR Nyheder 26. juni 2016
Af: Rikke Mathiassen og Sarah Friis Elkjær
Det er den kæmpestore børnegeneration fra midt halvfemserne, som
er på vej ud på arbejdsmarkedet, og de har et helt særlig kort på
hånden.
Generationen er nemlig den første, som ikke husker eller har
oplevet en tid uden computere, internet og mobiltelefoner.
Deres forståelse for de digitale redskaber og en evne til konstant
at tilpasse sig en ny virkelighed gør dem attraktive for
virksomhederne.
På den måde afspejler Generation Z den tid, som de er vokset op
i, forklarer Niels Ulrik Sørensen, der er
forsker på Center for Ungdomsforskning ved Aalborg
Universitet.
- Det er samfundets måde at gå til ungdommen på, der farver deres
billede af, hvad det vil sige at være rigtig ung. De er vokset op
under nogle samfundsmæssige betingelser, som har været med til at
skabe en ramme for deres liv, og det præger dem naturligvis i et
vist omfang, som de reagere med eller imod, siger han.