Politiken, d. 07.05.2013
Af Maja Lærke Maach
Når vinderne af Politikens Undervisningspris i aften bliver hyldet ved en prisoverrækkelse, er det samtidig en hyldest til lærergerningen og de mange kreative og fagligt stærke virkemidler, som bliver taget i brug i klasseværelser landet over.
Tilbage står dog også de mange personlige historier om lærere, der eksempelvis tager eleverne på virksomhedsbesøg, laver mad over bål i biologitimerne, bruger musicalgenren i dansktimerne eller lærere, der på deres helt egen måde formår at gøre børn og unge sultne efter alt fra adverbier til algebra.
Ifølge dommerne viser historierne tydeligt, at opskriften på god
undervisning indeholder mange forskellige ingredienser.
"Ud over at de indstillede lærere underviser med en høj faglighed,
er det lærere, der formår at afveksle deres undervisning rigtig
meget. Eleverne, som har indstillet, er ret optagede af, hvordan de
bliver undervist. Om undervisningen er nærværende og kan engagere
dem. Læreren skal kunne skabe en stemning, hvor eleverne godt tør
sige noget, selv om de ikke er sikre på stoffet", siger dommer i
panelet for ungdomsuddannelser Noemi Katznelson, der er
forskningsleder, lektor og centerleder på Center for ungdomsforskning på Aarhus
Universitet.