Gymnasieskolen.dk 17.06.2019
Af: Malene Romme-Mølby
Unge ramt af stress, angst eller mistrivsel er efterhånden blevet en fast del af uddannelsesmiljøet, men hvordan kan man bekæmpe, at flere unge bliver sårbare?
Det satte Gymnasieskolernes Lærerforening fokus på på Folkemødets anden dag.
For at løse problemet er vi nødt til at vide mere om det, påpegede professor Noemi Katznelson, der er leder af Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet.
“Forskningsmæssigt ved vi ikke nok om årsagen til, at der er flere sårbare unge. Vi skal formentligt ikke kun kigge ind i psykologien, men også i sociologien. For det lader til, at der er noget på spil i de vilkår, som de unge er i - vi producerer de sårbare unge i uddannelsessystemet og i fællesskabet blandt de unge,” sagde Noemi Katznelson og tilføjede:
“Og det er for simpelt at tro, at man løser problemet med sårbare elever ved at fjerne fremdriftsreformen eller karakterpresset. Det er jo ikke kun et dansk fænomen, men ses i andre lande også.”