Eftersom vi har haft lukket for opdatering af vores hjemmeside i
løbet af sommeren har vi valgt, at samle vores medieomtale for juli
og august måned. Hermed følger august måneds medieomtale:
05.08.2015 Avisen.dk: Trods underbetaling: Modeller gider
ikke fagforening
Det er svært at få modeller ind i fagforeninger og især
de yngre modeller er svære at nå. Forsker hos Center for
Ungdomsforskning, Mette Lykke Nielsen, fortæller dog, at det også i
mange andre brancher er svært at få de unge med i
fagforeninger:
"Unge har ofte et arbejde, som er relativt kortsigtet, og derfor engagerer de sig ikke fagligt. Vi har jo før set eksempler på, at der også i attraktive brancher kan være arbejdsforhold, der ikke er i orden. Men i de situationer er det sjældent de unge ansatte, der bryder normen og stiller sig op og kræver anderledes vilkår"
Læs hele artiklen på Avisen.dk's hjemmeside
06.08.2015 Efterskolen: Forældre vælger fællesskab og
afklaring
Efterskolen bruges i høj grad til, at eleverne opbygger
personlig robusthed og får større klarhed over, hvilken uddannelse
de skal vælge. Flere undersøgelser peger også på, at de unge
oplever et stort pres i forhold til at vælge ungdomsuddannelse, og
det udløser tvivl for mange unge. Mettes Pless, fra Center for
Ungdomsforskning, udtaler:
"Tvivl er en naturlig del af de unges valgproces. Så samtidig med,
at de unge søger en faglig afklaring i 10. klasse, har de også
behov for mere modenhed og personlig afklaring, inden de træffer et
endeligt uddannelsesvalg"
Hele artiklen kan læses i Efterskolen 06.08.2015, side 12
10.08.2015 Videnskab.dk: Sådan bliver elever motiveret i skolen
Umotiverede elever, som forstyrrer og ikke følger med i undervisningen, er en udfordring i mange skoleklasser. Nyt dansk forskningsprojekt viser, at motivation ikke er noget, den enkelte elev har eller ikke har. Den bliver skabt i skolen. Forskningsprojektets resultater udkom i bogform inden sommerferien.
Mette Pless, der er medforfatter af bogen, udtaler til Videnskab.dk:
"Normalt når vi taler motivation, så taler vi om noget, der er knyttet til individer. Vi siger, 'han er meget motiveret, eller han er lidt motiveret'. Der er brug for at tale om motivation på en anden måde. Motivation skabes i elevernes møde med skolen"
Læs hele artiklen på Videnskab.dk's hjemmeside
15.08.2015 Nordjyske: Hurtig test sikrer langsigtet
hjælp
Elever på nordjyske ungdomsuddannelser skal snart igennem
en hurtig test, der kan vise, om eleverne har problemer med
såkaldte skriftsproglige færdigheder. Mange ved det inderst inde
godt selv, men har gennem folkeskolen udviklet teknikker til ikke
at blive afsløret. Tilde Mette Juul fra Center for Ungdomsforskning
forklarer:
"For mange er det en lettelse af få diagnosen. De slipper for en
skyldfølelse, og ordblindhed kan være et stort handicap - men det
er jo usynligt, så mange har ikke forståelse for det."
Læs hele artiklen
på Nordjyskes hjemmeside
16.08.2015 Politiken Debat: Skolen er alt for dårlig til
at motivere de unge
"Vi har en forestilling om, at de unge nu har mindre
selvdisciplin, keder sig hurtigere, har sværere ved at tage sig
sammen og har svært ved at motivere sig selv til at lære. Men det
er grundlæggende ikke det, der er problemet. Sagen er, at vi har
forandrede forventninger til de unge i dag, og derfor er der også
behov for en gennemgribende ændring af måden, hvorpå vi normalt
forstår og tænker motivation, hvis vi skal have flere til at
uddanne sig"
Debatindlægget er baseret på et længere interview med forsker Mette Pless fra Center for Ungdomsforskning, der er en af forfatterne bag bogen ' Unges motivation i udskolingen'.
Læs hele artiklen
på Politikens hjemmeside
17.08.2015 Berlingske: Danske unge pakker flyttekasserne
tidligt
Danmark er det EU-land, hvor færrest unge bor hos
forældrene. Kun svenskerne er yngre, når de flyver fra reden.
Forskere peger på velfærdsstatens muligheder og en tradition for
selvstændighed som sandsynlige forklaringer, men fortæller også, at
overgangen til voksen er under forandring. Centerleder Noemi
Katznelson forklarer:
"Der er mange glidende overgange mellem generationerne i dag, også
på de områder hvor man ellers tidligere ville markere
selvstændighed. Man behøver ikke den der enorme afstand. Den
markeres i dag ved selv at tage beslutninger om, hvad man skal og
vil. Det at være voksen er i stigende grad noget, man opnår ved at
træffe autonome beslutninger"
Læs hele artiklen
på Berlingskes hjemmeside
25.08.2015 Berlingske: Gymnasieelever tager en
øv-dag
Næsten tre ud af fire gymnasieelever har haft fravær
inden for en tilfældig måned, og årsagerne er langtfra altid bare
den almindelige influenza eller vintersnue. Eleverne angiver selv,
at pjæk, dårlige dage og træthed får dem til at blive hjemme under
dynen eller skippe sidste lektion, og nogle af dem er begyndt at
spekulere i fraværet.
"Der er mange steder fokus på fravær og registrering af det" siger
Noemi Katznelson, centerleder og lektor på Center for
Ungdomsforskning, og mener, at sammen med en række andre forhold
kan det være kravet om at skulle præstere, der får de unge til at
trække stikket indimellem.
Læs hele artiklen på
Berlingskes hjemmeside
27.08.2015 Folkeskolen.dk: Forskere: "Motivation" skal
nytænkes
Folkeskolen.dk skriver, med udgangspunkt i den nyeste
CeFU publikation '
Unges moviation i udskolingen', om, hvordan motivation ikke
udelukkende skal forstås som en forudsætning for læring og en
"tank", som elever kan have mere eller mindre benzin i, men at vi
må forstå motivation som resultatet af det, der foregår i skolen.
Mette Pless, der er en af forfatterne bag bogen, udtaler til
Folkeskolen.dk:
"Vores undersøgelse peger på, at motivation ikke er noget, der
knytter sig til enkeltpersoner. Det er ikke en individuel egenskab
eller kvalitet, men i høj grad noget, der opstår i mødet mellem
unge mennesker og det uddannelsessystem, de indgår i"
Læs hele artiklen
på Folkeskolen.dk's hjemmeside
28.08.2015 Jyllands-Posten Premium: Danskerne er smeltet sammen med teknologien
Louise Yung Nielsen, der skriver ph.d. om unge og digitale
medier på Center for Ungdomsforskning, mener, at spørgsmålet som
"føler du, at smartphonen forstyrer" er skrevet ud fra en
traditionel og gammeldags forestilling om, hvilken rolle
teknologierne spiller i vores liv:
"Man kan også sige, at teknologien er blevet en forlængelse af
vores krop, og på den måde indgår vi i en intim relation med
teknologien, ligesom f.eks. mobiltelefonen også faciliterer intime
relationer, f.eks. når vi sms'er med kæresten eller sender emojis
til vores forældre eller venner"
Læs hele artiklen i Premium sektionen på Jyllands-Postens hjemmeside
28.08.2015 Information: Fællesskaber blandt studerende
bliver til på baggrund af smag
Studerende danner i dag fællesskaber ud fra smag og lyst,
modsat tidligere hvor man blev født ind i bestemte fællesskaber.
Selv om det ifølge forskere er positivt, giver friheden til selv at
vælge sine fællesskaber også en følelse af rodløshed og ensomhed.
Niels Ulrik Sørensen udtaler til Information:
"Der er sket en individualisering af ungdomslivet, og det
betyder, at unge i stigende grad oplever, at de skal skabe sig selv
via de valg, de træffer. Det positive er, at hvis det lykkes, kan
du sole dig i, at det er din egen skyld. Men samtidig er det også
en grundpræmis, at hvis det ikke lykkes, så oplever du, at det er
din egen skyld."
Læs hele artiklen på Informations
hjemmeside