Højskolebladet.dk 11.05.2015
Af: Ea Ørum
Koreanske elever adlød ordrer og forholdt sig passive, selvom vandet fossede ind på det skib, de sejlede med. Sydkorea skeler derfor nu til højskolerne. De vil smage på et uddannelsessystem, som former mere selvstændigt tænkende mennesker. Koreanerne fandt den danske højskole interessant men ytrede også en bekymring over, hvordan de kunne vide, at eleverne ville lære nok. Noemi Katznelson, centerleder for Center for Ungdomsforskning, der også var inviteret til Sydkorea for at fortælle om de danske erfaringer med efterskoler, højskoler og 10. klasse, udtaler til Højskolebladet.dk:
"De efterlyser Free Learning, der er i kontrast til stram målstyring, fokus på præstation og rangordning". Hun beskriver fortsat:
"Det er da tankevækkende, at de i Korea kigger i vores retning, fx mht. efterskolen, mens at man uddannelsespolitisk i Danmark bevæger sig mod Asien - vi vil måle, teste og veje mere. Jeg undrer mig over det pres og stress, som man lægger på de unge i det danske skolesystem i dag".
Læs hele artiklen på Højskolebladet.dks hjemmeside
Hele artiklen kan læses på Højskolebladet.dks hjemmeside | 11.05.2015