Berlingske 05.11.2015
Af: Nathalie Ostrynski
Engang kaldte man det metroseksualitet. I dag er dyrkelsen af udseendet en så naturlig del af unge mænds kultur, at de ligger i kø natten over for at få et stykke mode eller to fra en ny kollektion. Mathias Christian Ringheim har ligget i kø til H&Ms lancering af deres eksklusive Balmain-kollektion og har fået erhvervet sig de grønne ruskindssko, han gik efter. Han fortæller, at hans mor har sagt, at hun synes tøjet ser "bøsset" ud. Souschef og forskningsleder ved Center for Ungdomsforskning, Niels Ulrik Sørensen, udtaler til Berlingske:
"Mænd har jo altid været optaget af, hvordan andre mænd og kvinder så på dem, men det var ikke noget, man talte om og havde et sprog for. Ligesom man heller ikke talte om mode på den måde, som unge mænd gør det i dag. Det er ikke et tabu for unge mænd at tale om, hvordan de går op i sig selv. De kan tale om shopping nøjagtig på samme vis som kvinder altid har gjort det. Det er ikke bøsset, men tværtimod modigt. Man viser, at man tør gå hele vejen og overskrider nogle grænser"